Gedachten

gedachten

 

Zijn jouw gedachten van jou? En wat nou als je ze deelt? Hoe werken gedachten eigenlijk?

Met dit onderwerp kun je heel veel kanten op. Het ‘zelf’ (..van jou) is immers al een ruim begrip. Hieronder staan wat voorbeelden van antwoorden.

 

Zijn jouw gedachten van jou?

ja, want:

  • Ik denk ze, dus ze zijn van mij
  • Mijn hersenen bedenken dit, die zitten in mijn lichaam en dus zijn mijn gedachten van mij

(punt 1 en 2 lijken hetzelfde, maar zijn het niet. Het is immers iets anders of jij je gedachten produceert of je hersenen. Denk maar aan de vrije wil kwestie)

 

 

Nee, want:

  • Sommige gedachten komen door dingen die ik zie.
  • Ik kan mijn gedachten ook weer vergeten, dus dan zijn ze niet meer van mij.
  • Gedachten komen en gaan. Tijdelijke gedachten zijn niet van mij. Gedachten die vaker terugkomen zijn wel van mij.

 

Leave a Reply

